آیا تمایلات جنسی من نرمال است

در مجله تحقیقات جنسی ، مطالعه جدیدی به چاپ رسیده که به بررسی زندگی جنسی ۱۰۴۰ زن و مرد بالغ کانادایی پرداخته است؛ تقریبا نیمی از این جامعه آماری (۴۵.۶٪) تمایل به پارافیلیا [1] یا انحراف جنسی دارند (نابهنجاری) و کمی بیش از یک سوم این افر (۳۳.۹٪) دست­کم یک بار آن را تجربه کرده بودند.

این مطالعه به بررسی انواع رفتارهای “غیرمعمول جنسی ” (هم کسانی که تجربه این رفتارها را داشته­ اند و هم کسانی که میل به این رفتارها دارند ، مورد بررسی قرارگرفته ­اند) پرداخته است و اساسا مشخص شد که اکثر رفتارهایی که افراد از آن­ها تحت عنوان رفتار جنسی غیرطبیعی و انحراف جنسی یاد می­کنند ، رفتارهای عادی و معمول است. میزان فراوانی علایق جنسی مختلف را در ذیل مشاهده می­کنید (عدد اول میزان میل افراد به آن رفتار ، و عدد داخل پرانتز نشان دهنده درصد افرادیست که در جامعه آماری ذکرشده آن رفتار را تجربه کرده ­اند و یا آن رفتار را از خود بروز داده ­اند):

  •  نظربارگی یا تماشاگری جنسی[2]: ٪۴۶.۳ (٪۳۴.۵)
  • فتیشیسم[3] (یادگارخواهی، ارضای جنسی از طریق اشیا ): ٪۴۴.۵ ( ٪۲۶.۳)
  • فاخته گری[4]: نوعی از نظربازی جنسی است در آن شخص با تماشای اعمال جنسی شریک خود با شخصی دیگر به ارضای جنسی میرسد (در این مطالعه به این گروه پرداخته نشده بود) .
  • عورت نمایی، گسترده [5] – برقراری رابطه جنسی با شریک­ خود درحالی ­که شخص ثالثی تماشاگر باشد : ۳۰.۶٪  ( ۳۰.۹% )
  • عورت نمایی[6] : ٪۴.۵  ( ۵.۰ % )
  • مالش دوستی[7] : ٪۲۶.۷   ( ٪۲۶.۱)
  • مازوخیسم [8] (خود آزاری) : ۲۳.۸٪ (۱۹.۲٪)
  • سادیسم[9] (دگرآزاری)  : ۷.۱٪  (۵.۵٪)
  • مبدل­پوشی جنسی (پوشیدن لباس های خاص)[10] : ٪۶.۳ ( ٪۴.۹)
  • رابطه ­جنسی با کودکان : ۰.۶٪ ( ۰.۴٪ )

همه موارد ذکرشده به ­جز مازوخیسم، در مردان بیشتر اززنان شایع است. یک رفتار در صورتی از نظرآماری “غیرمعمول” تلقی می­شود که درصدی کم­تر از ۱۶٪ افراد حاضر درجامعه آماری، این رفتار را از خود بروز دهند؛ و یک رفتار هنگامی از نظر آماری” نادر” تلقی می­شود که درصدی کم­تر از ۲.۳٪ افراد حاضر در جامعه آماری ، این رفتار را از خود بروز دهند. با توجه به ملاک­هایی که ذکر شد تنها سادیسم ، مبدل­پوشی جنسی و رابط ­جنسی با کودکان است که به ­عنوان رفتارهای غیرمعمول شناخته می­شوند و تنها رفتار نادر نیز برقراری رابطه جنسی با کودکان خواهد بود.

مردان

  • قضیب ­لیسی[20] و فرج ­لیسی[21] (٪۸۷.۶)
  • برقراری رابطه ­جنسی با دو زن ( ۸۴.۵٪)
  • برقراری رابطه ­جنسی باکسی­ که همسرتان نیست ( ۸۳.۴٪ )
  • برقراری رابطه ­جنسی در یک مکان غیرمعمول مانند دفترکار ، یا توالت عمومی ( ۸۲.۳٪)
  • تماشای عشق بازی [22] دو زن ( ۸۲.۱٪ )
  • تخلیه منی بر روی شریک جنسی[23]  ( ۸۰.۴٪)
  • برقراری رابطه ­جنسی در یک مکان رمانتیک مانند یک ساحل متروکه ( ۷۸.۴٪)
  • تحریک اندام ­جنسی زن ( ۷۸.۱٪)
  • خودارضایی برای شریک خود [24]( ٪۷۶.۴)
  • برقراری رابطه جنسی با بیش از سه زن ( ۷۵.۳٪)

زنان

  • برقراری رابطه ­جنسی در یک مکان رمانتیک مانند یک ساحل متروکه ( ۸۴.۹٪)
  • برقراری رابطه ­جنسی در یک مکان غیرمعمول مانند دفترکار ، یا توالت عمومی ( ۸۱.۷٪ )
  • قضیب­ لیسی و فرج ­لیسی ( ۷۸.۵٪)
  • تحریک اندام­ جنسی مرد ( ۷۲.۱٪)
  • خود ارضایی به­ وسیله شریک خود ( ۷۱.۴٪)
  • خودارضایی برای شریک خود ( ۶۸.۱٪ )
  • برقراری رابطه­ جنسی باکسی­که همسرتان نیست ( ۶۶.۳٪)
  • تحت سلطه جنسی قرارگرفتن ( ۶۴.۶٪)
  • عشق بازی در مکان­های عمومی ( ۵۷.۳٪)
  • برقراری رابطه ­جنسی با بیش از سه نفر ( مرد یا زن ) ( ۵۶.۵٪)

بااین ­حال فانتزی­های افراد با واقعیت تفاوت دارد. ماند سایر انحرافات جنسی، رابطه­ جنسی­ غیررضایت مندانه ازنظر اجتماعی به­ شدت منع­شده ­است . فکرکردن درباره یک عمل ( و یا حتی به زبان آوردن افکار خود درباره آن ) با انجام دادن آن عمل بسیار تفاوت دارد . برای مثال اکثر مخاطبان این تحقیق که گفته ­اند تجربه ” خیال ­پردازی تجاوزجنسی ” داشته ­اند ، تاکید دارند که هیچگونه تمایلی برای تجربه چنین پیش آمدی ندارند و نخواهند داشت .

 نظربارگی

احتمالا من هم  مانند خیلی از افراد از دیدن یک صحنه تحریک ­کننده جنسی لذت می­برم اما این دلیلی بر نظرباره[25] بودن من نیست . نظربارگی چیزی فراتر از تماشای صحنه­ های جنسی است . مشاهده مخفیانه ، یکی از عناصر اصلی نظربارگی است اما ممکن است این مشاهدات مخفیانه برای گرفتن نوعی عکس یا فیلم باشد . از نظربالینی ، نظربارگی نوعی اختلال ­روانی­ جنسی به­ شمار می­رود که در آن فرد از دیدن بدن­های برهنه ، اندام تناسلی و رفتارهای جنسی دیگران لذت می­برد و ارضا میشود.

یک مطالعه از زندگی دانشجویان جوان پسر ، نشان می­دهد که نیمی از این افراد ( ۵۲٪ )  به­ نوعی به نظربارگی علاقمند هستند . در تحقیق دیگری که از زنان و مردان انجام شده ­است مشاهده می­شود که دو سوم افرادی که دانشجو هستند اذعان می­کنند که اگر نظربارگی عواقبی برای آن­ها نداشته باشد ، به انجام آن مشغول خواهندشد . سوال این است که آیا شما هم اینگونه هستید ؟

اکثر قریب به اتفاق تحقیقاتی که در زمینه نظربارگی صورت می­گیرند ، از تفاوت­های فاحشی که میان دو جنس زن و مرد وجود دارد خبر می­دهند . نظربارگی یکی از معدود سرگرمی­هایی است که در آن مردان نقش ” مشاهده ­گر ” را ایفا می­کنند .

براساس یک مطالعه سوئدی می­توان نتیجه گرفت که دربهترین حالت ، نظربارگی منجر به تماشای مکرر تصاویر و فیلم­های پورن می­گردد . طبق آمارهایی که صنعت پورنوگرافی منتشر کرده ­است ۸۰٪ کسانی که این تصاویر را مشاهده می­کنند مرد هستند که اکثرا در بیشتر مواقع در زندگی خود تنها به سر می­برند .

BDSM  چیست؟

BDSM درواقع یک اصطلاحی است که دربرگیرنده انواع مختلفی از رفتارهای شهوانی [26] می­باشد. این اصطلاح به ­طورکلی ترکیبی از حروف اختصاری است:  B/D ( بردگی / مجازات [27] ) ، D/S ( سلطه ­گری / سلطه ­پذیری[28] ) ، S/M ( سادیسم / مازوخیسم ) .

این­روزها BDSM با مواردی هم­چون لباس چرمی و تنگ ، دهان­بند و انواع شلاق شناخته می­شود و به ­طورکلی ، مجموعه BDSM شامل کراس درسرها[29] ( کسانی­که برای ارضای روانی لباس جنس مخالف را بر تن می­کنند ) ، مشتاقان تغییر نواحی خاصی از بدن[30] ( ایجاد تغییرات دائمی مانند تتو ، پیرسینگ و یا حتی برداشتن دنده ها و تغییرات شدید تر در ظاهر بدنی ) ، علاقمندان به اسارت و بردگی [31] ، پوشیدن لباس­های لاتکسی و سایر موارد می­شود .

مطالعه آلفرد کینزی در میانه قرن بیستم نشان داد که تقریبا ۲۴٪ از مردان و ۱۲٪ از خانم­ها حداقل به ­نوعی در برابر ماجراهای سادومازوخیسمی[32] واکنش شهوانی از خود نشان می­دهند . جالب است بدانید تقریبا همه افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرارگرفته­ اند سفیدپوست ( نژاد قفقازی ) بودند . طبق تحقیقی که در دهه ۹۰ میلادی از زندگی ۳۰۰۰ فرد آمریکایی صورت گرفت دریافتیم که میزان شیوع سادومازوخیسم در آن دوره کم­تر بوده است؛ و تنها ۱۴٪ از مردان و ۱۱٪ از زنان روابط سادومازخیسمی را تجربه کرده بودند . جالب است بدانید تعداد افرادی که برتری­ طلب ( ارباب ) بودند با تعداد افرادی که سلطه ­پذیر ( برده ) بودند برابر است .

اگر بر این باور هستید که روابط BDSM فقط بعد از آن دوره مشهور گشته­ است جالب است بدانید که مطالعات اخیر دیورکس ( شرکت کاندوم سازی ) نشان می­دهد که تقریبا ۳۷٪ افراد در انگلستان از انواع چشم ­بند و دست­بند در روابط خود استفاده می­کرده ­اند .

 عورت نمایی

این­که از نشان دادن عورت خود به دیگران لذت می­برید ، امری معمول و متعارف نیست . البته این احتمال وجود دارد که اگر لفظ exhibitionist ( عورت­نما ) به شما نسبت داده شود شما چنین خصوصیتی نداشته باشید و صرفا فردی خودنما باشید. به­ طور دقیق­تر ، عورت ­نمایی حالتی است که در آن فرد از نشان دادن آلت تناسلی خود و یا آلت تناسلی سایر افراد به دیگران ( علی ­الخصوص به افراد غریبه ) به رضایت جنسی دست می­یابد .

در یک تحقیق سوئدی نزدیک به ۲۵۰۰ نفر در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال شرکت کرده­اند ، تنها ۳٪ از این افراد گفتند که حداقل یک­بار در زندگی­شان با نشان دادن عورت خود به یک فرد غریبه تحریک شده ­اند . در کمال تعجب دریافتیم که از این تعداد ۴٪ متعلق به گروه مردان و ۲٪ متعلق به گروه زنان شرکت­ کننده بوده ­است . نتیجه مشابه ی از یک تحقیق کانادایی با ۱۰۴۰٪ شرکت کننده بزرگ­سال نشان می­دهد که ۵٪ از این افراد به عورت­نمایی تمایل بسیاری دارند . دراین تحقیق هم­چنین درباره عورت نمایی گسترده ( برقراری رابطه جنسی با شریک ­خود درحالی­که شخص ثالثی تماشاگر باشد ) نیز سوال­هایی پرسیده ­شد و نتیجه به دست آمده از این قرار است که ۳۰٪ از افراد شرکت­کننده چنین تجربه­ای داشته ­اند .

فتیشیسم

احتمالا فتیشیسم در دسته انحرافات جنسی رایج قرار می­گیرد . بسیاری از مردم وقتی کلمه ” fetish ” را می شنوند ، به چیزهایی مانند کفش یا لباس زیر فکر می­کنند . تحریک شدن به وسیله پا یا کفش تنها بخشی از فتیشیسم را دربرمی­گیرد . به ­طورکلی فتیشیست ، وسواس فکری و یا علاقه بیش ­از اندازه فرد نسبت به یک شی[33] ( نه الزاما کفش ) ؛ به­ گونه ­ای که فرد با دیدن و یا داشتن تعامل با آن شی از نظر جنسی تحریک می­گردد. جسم مورد نظر برای تحریک  لمس، استشمام یا مالیده میشود تا فرد ارضا شود.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت ، بیش از یک چهارم مردان شرکت کننده ( ٪۲۸ ) به فتیشیسم ابراز تمایل داشتند. با این­حال تعداد افرادی که واقعا مبتلا به فتیشیسم هستند ( و یا حداقل به آن اعتراف می­کنند ) ممکن است به ­صورت قابل ملاحظه ­ای کم­تر باشد. با مطالعه زندگی ۲۷۶۵ آمریکایی بزرگ­سال دریافتیم که تنها ۱۱٪ این افراد مبتلا به نوعی فتیشیسم هستند . اگر از هر۹نفر ، یک نفر مبتلا به چیزی باشد آمار نسبتا زیادی است ( یک نفر از۴۰ نفر از نظر آماری ، نادر به حساب می آید ) اما بازهم دقت داشته باشید که فکر کردن درباره چیزی با عمل کردن به آن بسیار متفاوت است .

پدوفیلیا (بچه بازی)

از میان انحرافات جنسی مختلفی که وجود دارد ، هیچ­کدام به اندازه پدوفیلیا نمی­توانند باعث برانگیختن احساسات افراد شود . پدوفیلیا به ­طورکلی یک اختلال روانپزشکی محسوب می­شود . افراد پدوفیل تمایل دارند تا با کودکانی که از نظر قانونی ، اخلاقی و روان­شناختی توانایی مقابله را ندارند ، رابطه جنسی برقرار کنند . بعضی از این افراد به افکار خود جامه عمل می­پوشانند و بعضی از آن­ها کاری نمی­کنند .

مشخص است که پدوفیلیا کاملاً غیرقانونی و از نظر اخلاقی غیرقابل­ توجیه است. پدوفیلیا امربسیار نادری است و با این­حال ممکن است اتفاق بی­افتد . یک تحقیق کانادایی که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره­ شد نشان می­دهد که کم­تر از ۰.۴٪ افراد حاضر در آن جامعه آماری تاکنون مشکوک به انجام عمل پدوفیلیا بوده­ اند . این­که ۴ نفر از۱۰۰۰نفر مرتکب این عمل شده باشند نگران­ کننده است و ازنظر آماری غیر عادی است . اگرچه شناسایی افراد پدوفیل­ کار بسیار دشواری است اما به علت محرومیت اجتماعی پدوفیلیا در جامعه ، بیشترین میزانی که برای بروز این انحراف درنظر گرفته می­شود چیزی حدود ۱٪ از جمعیت آن جامعه است .

مالش­ دوستی

مالش­ دوستی شاید یکی از انحرافات جنسی غیرمعمول به ­شمار بیاید اما ظاهرا از ظاهرا ، امری رایج محسوب می­شود . مالش­ دوستی معمولا شامل مالش ­دادن محدوده لگن و باسن یک فرد غریبه از روی لباس (که فردغریبه از این عمل رضایت و شاید حتی آگاهی ندارد) به منظور رسیدن به ارضای جنسی ( در مکان­های عمومی مانند اتوبوس­های شلوغ یا قطار) می­باشد. مانند سایر انحرافات­ جنسی دیگر ، مالش­ دوستی نیز بیشتر در میان مردان (علی­ الخصوص سنین ۱۵ تا سال ۲۵) رواج دارد .

اگر کسی مرتکب عمل مالش­ دوستی شود ، باید در انتظار عواقب قانونی و حقوقی آن باشد؛ بنابراین گزارش این رخداد توسط قربانی ممکن است از ترویج آن تا حدودی بکاهد. دکتر مارک گریفیتس ، روانشناس خبره و استاد مطالعات در حوزه ی قمار در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان می­گوید که طبق تحقیقات و نوشته­ های موجود تقریبا ۳۰٪ از مردان بالغ جامعه در مقطعی مرتکب عمل مالش­ دوستی شده ­اند . یک مطالعه کانادایی که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد ، نشان می­دهد که در یک پرسشنامه آنلاین ۳۲.۲٪ از پاسخ­دهندگان ( زن و مرد ) گفته ­اند که حداقل یک­بار در زندگی­خود مرتکب عمل مالش­ کامی شده ­اند .

مبدل­پوشی

از آن­جایی که ممکن است درباره معانی مبدل­پوش [34] ، تراجنسی [35] ، تراجنسیتی [36] برداشت های اشتباه داشته باشیم، باید در ابتدا معنی واضح و روشنی برای هریک از آن­ها ارائه دهیم . یک مبدل­پوش فردیست ( معمولا مردان دگرجنس­گرا[37] دگرپوش هستند ) که از پوشیدن لباس­های جنس مخالف خود لذت می­برد (کراس درسر) . ترنسکشوال یا تراجنسی فردیست که از نظر پزشکی جنسیت خود را تغییر داده ­است. تراجنسیتی یک اصطلاح عمومی­ تر است که دربرگیرنده :

  • افراد ترنسکشوال ،
  • افراد مبدل­پوش ،
  • و هر فرد دیگریست که احساس می­کند با نقش­های معمول جنسیتی خود تطابق ندارد .

برخلاف تصورعام ، مبدل­پوش­ها دگرجنس­گرا هستند ؛ بیشتر آن­ها ازدواج کرده ­اند یا دوست ­دختر دارند و اکثرا ترجیح می­دهند مرد باقی بمانند .

مبدل­ پوشی یکی از معدود انحرافات جنسی است که به واسطه فرهنگ­ تلفیقی ­موجود در جامعه ، بازنمود بیش­از اندازه­ای داشته ­است . حقیقت این است که میزان مبدل ­پوشی از آن­ مقداری که مردم می ­پندارند کم­تر است . یک تحقیق سوئدی نشان می­دهد که کم­تر از ۳٪ مردان به ­نوعی تجربه مبدل­پوشی در زندگی­شان داشته ­اند . در کانادا میزان نرخ مبدل­ پوشی زنان کم­تر از ۳٪ می­باشد و این درحالیست که نرخ مبدل پوشی مردان دوبرابر ( ۶.۵٪) است .

پس رفتارجنسی نرمال چه رفتاری است ؟

قطعا در این مورد افراد هنوز به توافق نرسیده­ اند . احتمالا توسعه و پیشرفت اینترنت باعث شده ­است تا افرادی­که دارای خرده ­فرهنگ [38] های حاشیه­ای (مازوخیسم, سادیسم و … ) هستند به راحتی به جست­وجوی هم­فکران[39] خود بپردازند اتاق­های گفت­و­گو ( چت­روم­ها ) و تالارهای گفت­وگو (فروم­ها ) ممکن است منجر به افزایش درک ، آگاهی و اعتبار فرد شوند. نتیجه نهایی این است که تقریبا نیمی از ما اعتراف می­کنیم که کارهایی انجام می­دهیم و یا افکاری داریم که از نظر جنسی نرمال نیستند .

اندیشگاه روان سازه (ائتلاف روان، فلسفه و هنر)

دکتر مانی منجمی

www.Psychonstruct.com

@Psychonstruct

Dr Mani Bahrami Monajemi

[1] Paraphilic

[2] Voyeurism

[3] Fetishism

[4] Cockolding

5 Exhibitionism, extended

[6] Exhibitionism, strict

7 Frotteurism

[8] Machoism

[9] Sadism

[10] Transvestism

[11] paraphilia

[12] Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)

[13] pedophilia

[14]Journal of Criminal Justice and Behavior

[15] bondage

[16] sex offenders

[17] BSDM (Bondage, Discipline, Dominance and Submissive)

[18] Sex Research

[19] rape-fantasy

[20] fellatio

[21] cunnilingus

[22] make love

[23] Ejaculation

[24] Masturbating my partner

[25] voyeur

[26] erotic

[27] Bondage & Discipline

[28] Dominance & Submission

[29] crossdressers

[30] body modification

[31] Bondage

[32] sadomasochistic

[33] object

[34] transvestite

[35] transsexual

[36] transgender

[37] heterosexual

[38]subcultures

[39] like-minded

 دریافت فایل پی دی اف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغازگفتگو
تعیین وقت روان درمانی
برای تعیین وقت روان درمانی کلیک کنید