اضطراب و پانیک

اضطراب چیست؟

اضطراب و فوبیا ( ترسهای مرضی) از هر ده نفر یک نفر را در برهه ای از زندگیشان تحت تاثیر قرارمی دهد.اضطراب یک حس طبیعی آدمی از ترس است که همه ما وقتی با شرایط سخت و تهدید کننده ای روبه رو می شویم آنرا تجربه می کنیم . این مسئله می تواند ما را برای اجتناب از موقعیت های خطرناک کمک کند ,ما را هشیار کرده و به ما انگیزه برای رویارویی با مشکلات میدهد.اما اگر شدت احساس این اضطراب ها خیلی شدید باشد ,می تواند ما را از انجام کارهایی که می خواهیم انجام دهیم بازدارد.

پنیک (وحشت) چیست؟

یک جریان ناگهانی اضطراب که باعث می شود تا شما بخواهید آن موقعیت نگران کننده را ترک کنید.

فوبیا (ترس مرضی) چیست؟

فوبیا ترس از یک شرایط بخصوص است , چیزی که خطرناک نیست و اغلب مردم آنرا ترسآور نمی دانند.

عامل اضطراب ,پنیک وفوبیا چیست؟

– ژنها

به نظر می آید بعضی از ما مضطرب تر از بقیه به دنیا می آییم-تحقیقات نشان میدهند که این مشکلات می توانند از طریق  ژنها انتقال پیدا کنند.اگرچه حتی کسی که به طور طبیعی مضطرب نیست اگر تحت فشار باشد می تواند مضطرب شود.

-شرایط محیطی

گاهی اوقات واضح است که چه چیزی شما را مضطرب ساخته.وقتی که مشکل حل شود اضطراب هم از بین می رود.اگرچه بعضی از شرایط خیلی تهدید کننده اند- مثل تصادف ماشین ,تصادف قطار یا آتش سوزی – که اضطراب بعد از آن, حتی اگر به لحاظ جسمی آسیب ندیده باشید, می تواند تا مدتهای مدید ادامه پیدا کند. برای ماهها یا سالها بعد از آن واقعه عصبی می شوید یا احساس اضطراب می کنید حتی اگر به لحاظ جسمی آسیب ندیده باشید.این را استرس حاد پس از حادثه می نامند.

-مواد مخدر

مواد مخدر مثل امفتامین ها,ال اس دی یا مواد روان گردان (اکستازی) میتوانند شما را مضطرب کنند-برای بعضی از مردم کافئین موجود در قهوه هم کافیست تا آنها را مضطرب سازد.

-تجربیات زندگی

تجربیات بد گذشته ,تغییرات بزرگ در زندگی – حاملگی ,تغییرشغل ,بیکار شدن,تغییر محل زندگی هم  میتوانند شما را مضطرب کنند.

اضطراب چگونه احساسی است؟

– روان

احساس دائمی اضطراب ,خستگی ,زودرنجی ,بد خوابی و ناتوانی در تمرکز

-جسم

ضربان تند قلب ,تعرق,دردها و انقباضات عضلانی , لرزشهای فیزیکی ,

به سختی تنفس کردن ,گیجی ,ضعف ,سوء هاضمه و اسهال.

افرادیکه  از اضطراب رنج می برند,ممکن است نگران شوند که این علائم نشانه هایی از یک  بیماری وخیم است که این خود  نگرانی ممکن است  علائم اضطراب را بدتر کند.

نقّاشی جیغ اثر ادوارد مونش

نقّاشی جیغ اثر ادوارد مونش

پنیک (حمله ناشی از ترس) چگونه حسی است؟ 

یک حس آنی وبسیار شدید از ترس و از دست دادن کنترل است. تند تند تنفس می کنید ,صدای ضربان قلبتان را می شنوید,عرق می کنید و احساس می کنید که دارید می میرید.در چنین شرایطی هرچه سریعتراز آن موقعیت خارج شوید.

فوبیا (ترس مرضی) چگونه حسی است؟

شما در شرایط بخصوصی  احساس اضطراب شدید می کنید.به عنوان مثل اگر شما فوبیا به  سگ دارید،

,وقتی سگی دوروبرتان است احساس اضطراب شدید می کنید ولی در سایر مواقع مشکلی‌ ندارید.شما تمایل می یابید که ازموقعیت هایی که شما را مضطرب ساخته اجتناب کنید اما این مسئله, ترس شما را به مرور زمان بیشتر میکند.این بدین معنی است که زندگیتان توسط احتیاط های شما برای اجتناب از این موقعیت ها شدیدا تحت تاثیرقرار می گیرد.معمولا متوجه می شوید که هیچ خطر واقعی وجود ندارد و گاهی اوقات احساس احمقانه ای در مورد ترس تان پیدا می کنید,اما هنوز هم قادر به کنترل آن نیستید

…وهمچنین ممکن است احساس افسردگی کنید

اضطراب و پنیک اغلب با احساس افسردگی همراه است ,وقتی شما احساس غم و نا امیدی می کنید,اشتهایتان را از دست می دهید و آینده را نا امید وغم انگیزمی بینید.

چه کمکهایی موجود است؟

-خودیاری

شما می توانید روشهای تمدد اعصاب را از طریق گروه ها ,افراد متخصص یا خودآموزی به وسیله دی‌وی‌دی ها یا سی‌دی ها ,یا  کتب فرا گیرید .

تمرینات مرتب به شما کمک می کند این کارها را به آسانی انجام دهید بنابراین می توانید ازآنها در بحرانهای اضطرابی استفاده کنید.

– درمورداضطرابتان با دیگران صحبت کنید

ممکن است نخواهید راجع به ترس تان یا احساس اضطرابتان با اعضای خانواده صحبت کنید اما اگر این کار را بکنید می تواند برای شما سودمند باشد.با یک دوست یا فامیل که به او اعتماد دارید و به او احترام می گذارید شروع کنید, کسی که شنونده خوبی است. ممکن است خودشان هم همین مشکلات را داشته اند یا کسی  که این مشکل را دارد بشناسند.

گروههای خود درمانی

صحبت کردن با مردمی که مشکلات مشابه دارند آسان تر است چونکه آنها درک می کنند که شما چه تجربه ای داشته اید.آنها ممکن است بتوانند راههایی برای برآمدن از پس مشکلات پیشنهاد کنند.این گروهها ممکن است روی اضطراب ها و ترسها تمرکز کنند یا روی مشکلاتی دیگر,برای مثال گروههای زنان- گروههای والدین داغدیده- بازماندگان تجاوز.

روان درمانی

این یک نوع درمان از طریق صحبت است که کمک می کند اضطرابتان را درک و کنترل کنید ,این نوع درمان می تواند در گروهها یا به صورت فردی انجام شود و معمولا هفتگی می باشد و هفته ها یا ماهها طول می کشد.این به طور کلی فرمی از شناخت-رفتار درمانی محسوب می شود.

دارو درمانی

.آرامبخش ها :داروهای آرامبخش ,بنزودیازپین (مثل اغلب قرصهای خواب)داروهای بسیار موثری هستند ولی بالقوه اعتیادآورند, بدین خاطربهتر است به مدت 2 هفته یا کمتر استفاده شوند.

.داروهای ضد افسردگی :برای اضطراب خیلی خوب عمل می کنند ,اگرچه آنها معمولا 2 تا 4 هفته برای عمل کردن نیاز دارند و بعضی باعث تهوع ,خواب آلودگی ,گیجی ,خشکی دهان و یبوست می شوند.مقا له اصلی ما را برای اطلاعات بیشتر در مورد داروهای ضد افسردگی در وب سایت  ببینید.

.بتا بلاکرها: (معمولا برای درمان فشارخون بالا استفاده می شوند) در دوزهای کم برای کنترل لرزشهای فیزیکی اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند.

With grateful thanks to Dr. Mohammad Reza Saghian MD, for translating this information into Persian.Peer reviewed by Dr. Reza Kiani. Persian editor: Dr Amir Sajjadi

The original page was produced by the Royal College of Psychiatrists’ Public Education Editorial Board. Series Editor: Dr Philip Timms

.Information about treatments can change rapidly and the College updates its mental health information pages regularly

Last update: March 2012

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغازگفتگو
تعیین وقت روان درمانی
برای تعیین وقت روان درمانی کلیک کنید